In de cohort studie werden ruim 12.000 universitair geschoolde mensen gevolgd in de periode 1999 tot en met 2010. Via vragenlijsten werd informatie ingewonnen over hun voedingsgewoonten. De deelnemers werden in vijf klassen verdeeld voor wat betreft de opname van transvetzuren. Bij 657 mensen ontwikkelde zich in een periode van ruim 6 jaar een depressie.
Het risico op een depressie nam toe bij een hogere opname van transvetzuren, ook wanneer de resultaten werden gecorrigeerd voor levensstijl en andere bijzonderheden in de voedingsgewoonten. Bij het gebruik van meervoudig en enkelvoudig onverzadigde vetzuren vonden de onderzoekers een omgekeerd verband met de kans op het ontwikkelen van een depressie.
Bron Food Holland: Plos One, 26/01/11
Bron: Food Holland


